3 مورد از ویژگی‌ های نهج‌ البلاغه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 7 آذر 1401
بازدید : 131
نویسنده : مبینا

امام علی (ع):

«چندان که زمانه رام تو است، آن را آسان گیر و به امید بیشتر، خطر را بر خود مپذیر.»

سید رضی، تمام نامه‌ها، خطبه‌ها و سخنان حضرت علی را در قرن چهاردم هجری قمری جمع آوری کرد و نام آن را نهج‌البلاغه گذاشت. بسیاری از عارفان و دین داران، به دلیل محتوای نهج ‌البلاغه، از آن به عنوان برادر قرآن یا اخ القرآن یاد می‌کنند.

نهج‌البلاغه تاکنون به 18 زبان زنده دنیا ترجمه شده است تا تمام مردم جهان بتوانند نصیحت‌های امام علی (ع) را سر لوحه زندگی خود قرار دهند. در ایران، بعد از انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به نهج‌البلاغه شد به طوری که مقالات و پایان نامه‌های زیادی درباره نهج‌البلاغه و ویژگی‌های آن نوشته شده است.

پیشنهاد می کنیم نهج البلاغه را از منبعی معتبر و با ترجمه ای روان و درست تهیه کنید تا بتوانید بهتر با مفاهیم آن آشنا شوید. برای خرید نهج البلاغه حتما به اینجا مراجعه کنید.

1.جامعیت نهج‌ البلاغه

دین داران و مراجع تقلید بارها در مورد نهج‌البلاغه و ویژگی‌های منحصر به فرد آن صحبت کرده‌اند. نهج‌البلاغه ویژگی‌های برجسته زیادی دارد که اشاره کردن به همه آنها و تشریحشان هم از توان ما و هم از حوصله شما خارج است؛ اما نهج‌البلاغه یه ویژگی بسیار مهم دارد که سایر کتاب‌ها به سختی این 3 ویژگی مهم را در کنار یکدیگر دارند. اولین ویژگی مهم نهج ‌البلاغه، جامعیت داشتن آن است.

همه ما می‌دانیم نهج ‌البلاغه از سه بخش مهم خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار تشکیل شده است. این سه بخش، تمام مواردی که انسان برای سعادت در زندگی دنیوی و اخروی به آن احتیاج دارد را در خود جای داده است. اگر تمام دستورات و توصیه‌های گفته شده در این سه بخش انجام شود، زندگی انسان با هیچ کم و کاستی رو به رو نخواهد شد.

همچنین امام در بخش نامه‌ها، توصیه‌هایی برای فرمانداران و حاکمان زمانه دارد. خواندن این توصیه‌ها و اجرای آن توسط حاکمان، می‌تواند سعادت کشور را منجر شود. در قسمت کلمات قصار، بخشی به نام وصایای پنج گانه وجود دارد که یک برنامه ایده‌آل برای پیشرفت شخصی به انسان ارائه می‌دهد.

2.جاودانگی نهج ‌البلاغه

جاودانگی در نهج البلاغه

جاودانگی و ابدیت، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نهج ‌البلاغه است. گذر زمان فراموشی را همراه خود دارد. مهم‌ترین اتفاقات نیز با گذر زمان به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها خاطره‌ای از آن‌ها باقی می‌ماند. تأثیر گذر زمان روی برخی مسائل این گونه نیست. هرچه زمان بیشتری بگذرد، به جای فراموشی انسان‌های بیشتری از آن یاد می‌کنند. قرآن مجید یکی از همین مسائل است. نهج‌البلاغه نیز که برخی از آن به عنوان برادر قرآن یاد می‌کنند، ویژگی جاودانگی و ابدیت را داراست.

3.عینیت و واقع گرایی نهج‌ البلاغه

سومین و آخرین ویژگی برجسته نهج‌البلاغه، عینیت و واقع گرایی است. بسیاری معتقدند عینیت و واقع گرایی را می‌توان به عنوان بزرگترین معجزه قرآن معرفی کرد. برخی‌ها این ویژگی مهم را به نهج‌البلاغه نیز نسبت می‌دهند. کتاب‌های زیادی در دنیا نگاشته شده است که مخاطبان را مجذوب خود می‌کند، اما کدام یک از آن کتاب‌ها، از چنین عینیت و واقع گرایی‌ برخوردار است. عینیت و واقع گرایی به آن معنا است که انسان می‌تواند به توصیه‌های گفته شده در نهج‌البلاغه عمل کند. این سه ویژگی گفته شده انقدر برجسته و مهم است که هر انسان مسلمانی را مشتاق به خواندن نهج ‌البلاغه می‌کند.

بررسی کلی

نهج البلاغه حضرت علی

همه ما قرآن را به عنوان بزرگترین راهنمای بشر می‌شناسیم. امام علی (ع) سال‌ها در کنار پیامبر زندگی کرده و سعی می‌کرد تمام توصیه‌های پیامبر و قرآن کریم را سرلوحه زندگی خود قرار دهد. چنین شخص محترمی می‌تواند کلید نجات ما از شقاوت باشد. بر هر مسلمان و شیعه‌ای واجب است، حداقل یکبار نهج‌البلاغه را بخواند و سعی خود را در عملی کردن توصیه‌های امام علی انجام دهد. در آخر سخن خود را با بخشی از نهج‌البلاغه به پایان می‌رسانیم:

ای انسان تکیه گاهت در زندگی فقط خدا باشد و بس، تکیه گاه، امید و نیروی محرک وجود تو باید رجای پرودگار باشد. ترس و وحشت تو از چه چیز است؟ از تهدیدهای عوامل مادی؟ نه این‌ها وحشتناک نیست، این‌ها ممکن است به نقطه اوج افتخار انسان منتهی شود. تنها یک چیز در عالم وحشتناک است و بس، و آن گناه توست، اگر گناه نباشد وحشتی در سراسر زندگی تو نیست. «بخشی از وصایای پنج گانه»





:: برچسب‌ها: نهج البلاغه ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جایی برای درج بهترین های وب فارسی و آدرس bartari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com